Projevy
Stejně jako intaktní (nepostižený) člověk, i jedinec s poruchou autistického spektra je svou vlastní individualitou. Projevuje se svým způsobem, jedná dle svých možností, dovedností, temperamentu a charakteru. Intaktní člověk však více či méně dokáže flexibilně přizpůsobit své chování, jednání a myšlení dané situaci. Člověk s autismem má narozdíl tomu tuto schopnost omezenou, má-li ji vůbec. I přes individualitu každého člověka existují typické projevy, které mohou upozornit na pravděpodobnou přítomnost poruchy autistického spektra.
Čeho si všímat v chování dítěte?
1. Dítě v předškolním období:
- hraje si samo, nezapojuje se do her s vrstevníky
- nereaguje na společnou instrukci ("jako hluché")
- velmi často pláče, nebo nepláče vůbec, eventuálně má sklony si ubližovat
- ke komunikaci používá ruky druhého nebo nepoužívá komunikaci smysluplně či neprojevuje zájem o komunikaci
- neodhadne reálné nebezpečí
- hra je zvláštní, atypická, stereotypní
- problematicky chápe pravidla kolektivních her
- nevyhledává oční kontakt
- odmítání změny v navyklé rutině a úzkost ze změny
- záliba v neobvyklých předmětech, rytmických pohybech
2. Dítě v základní škole:
- preferuje samotné sezení v lavici
- s vrstevníky vztahy neudržuje, nebo jen velmi málo
- nezvládá přestávky (sedí v lavici, nezapojuje se do kokektivního dění)
- při vyučování se často dívá "mimo"
- komentuje sdělení učitele (odbíhá od témat, často opakuje sdělení)
- rozhovor je málo reciproční, neodpovídá na otázky, vede svůj monolog
- bývá třídním "šaškem"
- tíhne k encyklopedickým faktům
- zvláštnost v řeči (užívá vulgarismy, echolálie /opakované a odposlouchané - naučené věty/, klade nevhodné otázky)
Autorka článku: Mgr. Eva Jarková, Informační leták vytvořený v rámci projektu "Zvyšování kvality ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami", duben 2010. Doplněno o další specifické projevy, Bc. Lenka Lukešová, DiS., Závěrečná práce, Univerzita Karlova, 2010.